انتخاب گلدان مناسب

انتخاب گلدان مناسب

زمان مطالعه: 6 دقیقه

انتخاب گلدان مناسب با توجه به تنوع طرح و جنس آنها باعث ایجاد سردرگمی و گاها اشتباه میشود. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح انواع جنس گلدان بپردازیم که بتوانید گلدان مناسب گیاهتان را تهیه کنید که گیاهان بتوانند در ان رشد کنند.

در ادامه به توضیح انواع و اقسام جنس گلدان می پردازیم:

گلدان سفالی:

گلدان های سفالی به دلیل حس نوستالژی که برای ما دارند گاهی باعث میشوند برای نگهداری از گیاهان و دکور منازل و محل کار از آنها استفاده کنیم. گلدان های سفالی با توجه به سادگی و زیبایی که دارند میتوانند معایبی برای نگهداری دسته ای از گیاهان داشته باشند که در ادامه به توضیح این معایب و مزایای استفاده از این جنس گلدان ها می پردازیم.

انواع گلدان‌های سفالی:

گلدان سفالی شامل دو نوع لعاب دار و بدون لعاب تقسیم میشوند.

نوع بدون لعاب به دلیل جنس و منافذی که دارند باعث جذب رطوبت از بستر خاک و انتقال آنها به جدار داخلی میشوند که رطوبت داخل خاک به شدت کاهش می یابد و استفاده از آنها برای گیاهانی که به رطوبت خاک نیاز دارن مناسب نیستند. همچنین کنترل دمای بستر خاک در این جنس گلدان قابل انجام نیست و معمولا ریشه گیاهان دچار شوک های دمایی میشوند.

پیشنهاد ما برای کاشت ساکولنت و کاکتوسها از گلدانهای سفالی بدون لعاب استفاده نمایید که بعد از آبیاری خاک گلدان به مدت طولانی خیس نمانند و باعث پوسیدگی ریشه ها نشود. برای قراردادن گیاهان اپارتمانی، گیاه را داخل گلدان پلاستیکی کاشته و باهمان گلدان داخل گلدانهای سفالی بدون لعاب قرار دهید.

انتخاب گلدان مناسب

گلدان های سفالی لعاب دار به دلیل پوشش لعاب، از تبخیر آب بستر خاک جلوگیری مینمایند بنابراین گزینه مناسبتری برای کاشت گیاهان هستند. اما باید توجه نمایید که انتقال دمای بستر خاک با محیط بیرون همچنان میتواند باعث آسیبهای جدی به ریشه گیاه شود.

انتخاب گلدان مناسب

گلدانهای فلزی:

این جنس گلدانها به دلیل زیبایی آنها و و نقشی که میتوانند برای دکور منازل و یا محل کار ایفا کنند جدیدا مورد توجه افراد علاقه مند به گیاهان زینتی و همچنین طراحان دکوراسیون قرار گرفته اند. اما باید توجه داشته باشید که ترکیب اکسیژن آب با فلز موجب زنگ زندگی آن شده و افزایش میزان فلز در بستر خاک میتوانند آسیبهای جدی به گیاه و ریشه آنها وارد نمایند. همچنین کنترل دمای مناسب بستر خاک در این جنس گلدان ها ممکن نیست. بنابراین اگر تمایل به استفاده از این جنس گلدان هستید، به هیچ عنوان گیاه را مستقیم داخل این گلدان ها نکارید و همانطور که در مطلب  گلدان های سفالی گفته شد، باید گیاه را داخل گلدان پلاستیکی مناسب کاشته و سپس به گلدانهای فلزی انتقال دهید.

گلدان فلزی

گلدان های پلاستیکی:

گلدان های پلاستیکی با وجود تنوع بسیار بالا در طرحها و مدل های مختلفی که در بازار موجود اند، بهترین گزینه برای پرورش و نگهداری از گیاهان آپارتمانی هستند. گلدانهای پلاستیکی میتوانند از تبخیر بیش از حد رطوبت بستر خاک جلوگیری نمایند و تبادلات دمایی خاک با محیط بیرون را کنترل نمایند.

گلدان پلاستیکی

گلدان های نایلونی:

گلدانهای نایلونی معمولا برای پرورش بذر و نشای گیاهان در محیطهای گلخانه استفاده میشوند و به دلیل برای نگهداری طولانی مدت گیاهان مناسب نیستند و زمانی که گیاهی خریداری کردید که خاک بستر آنها داخل این پوشش های نایلونی قرار داشتند، باید هرچه سریعتر گیاه را به یک گلدان مناسب منتقل نمایید.

گلدان نایلونیگلدان های حصیری:

این گلدانها معمولا برای پوشش گلدانهای اصلی گیاهان استفاده میشوند زیبایی ظاهری و بصری آنها را دوچندان میکنند. بنابراین به هیچ عنوان مناسب کاشت گیاهان نیستند. همچنین باید توجه داشته باشید که گلدان اصلی به همراه زیر گلدانی داخل این پوشش ها قرار دهید.

گلدان حصیری

گلدانهای نمدی:

این جنس از گلدانها، همانند گلدانهای حصیری، فقط برای پوشش گلدانهای اصلی استفاده میشوند. البته جدیدا برای ایجاد دیوار سبز نیز توسط شرکتهای مختلف تولید شده که میتوانید برای تهیه به فروشگاه باغبون۲۴ مراجعه نمایید.

گلدان های شیشه ای:

گلدانهای شیشه‌ای به دلیل عدم وجود سوراخ در زیر آنها و عدم خروج آب، مناسب کاشت گیاه نیستند و در اکثر مواقع برای ساخت انواع تراریوم و یا گیاهان آبزی و همچنین برای ریشه دار کردن قلمه ها استفاده میشوند.

گلدان شیشه ای

گلدانهای فایبر گلس:

گلدانهای فایبر گلاس همانند گلدانهای پلاستیکی گزینه مناسبی برای کاشت و نگهداری گیاهان زینتی هستند که معمولا به دلیل وزن سبک آنها و سهولت در جابجایی در محوطه سازی از انها زیاد استفاده میشوند. اونواع گلدان های فایبرگلاس در سایزهای مختلف در فروشگاه باغبون موجود هستند.

گلدان فایبرگلاس

گلدان های سیمانی:

در سالهای اخیر گلدانهای سیمانی مورد توجه بسیاری از  علاقه مندان به گیاهان زینتی و همچنین طراحان دکوراسیون داخلی و محوطه سازی قرار گرفته اند. برای استفاده از گلدانهای بتنی یا سیمانی باید توجه داشته باشید که به دلیل وجود منافذ در آنها، باعث از دست رفتن آب بستر خاک میشوند و باعث خشکی بیش از حد آن شده و میتوانند به ریشه گیاهان آسیب برسانند. در زمان تهیه گلدانهای سیمانی توجه داشته باشید در ترکیب مواد اولیه آنها از رزین یا موادی استفاده شده باشند که خاصیت نفوذناپذیری ایجاد کنند. یکی از راهکارهای مناسب برای ایجاد مقاومت و همچنین کاهش نفوذ آب و رطوبت به خارج، میتوانید آنها را به مدت ۱ روز داخل یک تشت آب قرار دهید یا اگر گلدانهای سایز بزرگ تهیه نمودید، داخل آنها را به مدت ۱ الی ۲ روز پر از آب کنید که منافذ آنها تا حد زیادی مسدود شوند و از نفوذ آب جلوگیری شود.

گلدان سیمانی

گلدان های چوبی:

به تازگی مشاهده شده که افرادی گیاهان را داخل گلدان های چوبی کاشته و نگهداری مینمایند‌. این گلدانها به دلیل ایجاد قارچ و پوسیدگی به هیچ عنوان مناسب کاشت و نگهداری کیاهان نبوده و حتما به عنوان کاور گلدان اصلی از آنها استفاده نمایید.

گلدان چوبی

گلدان های کاغذی:

در مواقعی نیاز میشود که پس از جوانه زنی بذرها یا به ثمر رسیذن نشا گیاهان، آنها به از بسترشان جدا کرده و به بستر اصلی منتقل نمایید. در این جابجایی ریشه هاب گیاه آسیب دیده و احتمال از بین رفتن نشا یا جوانه زیاد است. برای این منظور از گلدانهای کاغذی یا مقوایی استفادن میشود به این صورت که بذر یا نشا داخل این گلدانها پرورش داده شده، و در هنگام انتقال به بستر اصلی، با همان گلدان کاشته میشوند.  با رشد نهال و بذرها این جنس گلدانها به راحتی بافت خود را از دست میدهند و جذب خاک میشوند و گیاه میتواند به رشد خود در محیط جدید ادامه دهد و احتمال آسیب رسیدن به ریشه و گیاه در اثر جابجایی کاهش می یابد.

گلدان کاغذی

با توجه به مطالبی که در این مقاله ذکر شد. در هنگام خرید یا تعویض گلدان میتوانید بر اساس نیاز گیاه، گلدان متناسب آن را انتخاب نمایید. همچنین در نظر داشته باشید در مواقعی که نیاز دارید گیاه کوچکی را داخل گلدان بزرگ بکارید (به دلیل قوانین دکوراسیون محل مورد نظر) حتما گیاه را داخل گلدان متاسب کاشته و با همان گلدان به داخل گلدان بزرگتر منتقل نمایید. اطراف گلدان و روی سطح آن را میتوانید با لیکا (پوکه کشاورزی) یا سنگریزه پر نمایید.

امیدواریم در این مطلب توانسته باشه سطح اگاهی شما عزیزان را در زمینه انتخاب گلدان برای گیاهتان را بالا برده باشیم. در زمان تهیه گلدان هر سوالی که داشتین میتوانید با ما در میان بگذارید. کارشناسان باغبون24 در اسرع وقت شما را راهنمایی مینمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − شانزده =