معرفی خانواده اچوریاها

اچوریا

زمان مطالعه: 3 دقیقه

معرفی خانواده اچوریاها

اچوریاها بالغ بر ۱۵۰ گونه و حدود ۱۰۰۰ رقم است. به نظر من یکی از زیباترین خانواده ساکولنتها و تقریبا متنوع ترین آنها هستند. شرایط نگهداری تقریبا یکسانی دارند و در شرایط ایده آل دوبار در سال گلهای زیبایشان را نمایان میکنند. در انتها چند نمونه از گونه های محبوب این خانواده را به شما معرفی میکنیم‌.

پیشنهاد من این است که این گیاه را در بالکن یا حیاط نگهداری کنید تا از زیبایی کامل آن لذت ببرید. در صورتی که میخواهید در محیط خانه نگهداری کنید، اطمینان داشته باشید که نور آفتاب مستقیم پنجره جنوبی به این گیاه برسد. بهترین مکان برای نگهداری این گیاه در بیرون از خانه، مکانی است که در طول روز ۵ الی ۶ ساعت نور آفتاب مستقیم دریافت کنند.

خانواده اچوریاها

در ادامه به بقیه موارد نگهداری گیاه اچوریا میپردازیم:
زیست

آبیاری:

همانند سایر ساکولنتها، بهترین زمان آبیاری زمانی است که خاک گیاه کاملا خشک شده باشد.

خاک:

برای تهیه خاک مناسب اچوریاها، میتوانید از ترکیب خاک برگ پوسیده، پرلیت، کود دامی پوسیده یا کمپوست و ماسه شسته شده به مقدار مساوی استفاده نمایید که از زهکشی خوبی برخوردار باشد و به راحتی آب از آن عبور کند و تا مدت محدودی کمی مرطوب بماند.

نور:

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، بهترین مکان برای نگهداری از آنها جاییست که ۵ الی ۶ ساعت در روز از نور مستقیم خورشید بهره مند شوند اما در طول تابستان در مناطق گرم و خشک کشور، سعی کنید در مناطق سایه آفتاب این گیاه را نگهداری کنید.

تغذیه:

برای تغذیه این گیاه، در فصول رشد ( بهار و پاییز) میتوانید از کود پتاس بالا که معمولا با عدد نشانه ۱۲.۱۲.۳۶ مشخص است به همراه ریز مغذی ها استفاده نمایید. این گیاهان نیاز بسیار کمی به آهن و نیتروژن نسبت به سایر عناصر دارند.

دما:

با توجه با خاتسگاهشان، این گیاهان تحمل گرمای تا ۳۸ درجه سانتیگراد را دارند. در صورتی که در محیط بیرون از منزل نگهداری میکنید، در فصل زمستان گیاهان را به مکانی انتقال دهید که از برف و بادهای سرد در امان باشند. در این شرایط میتوانید این گیاه را در زمستان نیز در بیرون از خانه نگهداری کنید و طبق تجربه بنده، دمای منفی یازده درجه را نیز به خوبی تحمل می نمایند البته در شرایطی که این گیاه از تابستان در همان محیط بوده باشد و خود را با شرایط وفق داده باشد.

تکثیر:

 

 

این گیاه را میتوانید هم از طریق قلمه و هم از طریق برگ تکثیر کرد. در مورد تکثیر از طریق قلمه‌ی ساقه باید توجه داشته باشید که ساقه با طول حدود ۱۰سانتی متر با یک تیغ تیز و استریل شده با الکل در فصول گرم سال بچینید و به مدت ۳ روز در همان محیط قرار دهید تا زخم انتهای قلمه خشک و کاملا بسته شود سپس میتوانید آنها را در همان بستر کشت که در همین مقاله گفته شد بکارید.

نکته: تا زمان ریشه دار شدن قلمه ها از کوددهی به آنها خودداری نمایید.

در مورد تکثیر از طریق برگ هم میتوانید ب راحتی برگها را از ساقه جدا کنید. برای اینکار برگها را به جهت خلاف جهت رشد آن بچرخانید. توجه داشته باشید که ترجیحا برگها از قسمت ابتدایی از ساقه جدا شوند. سپس آنها را بر روی یک بستر خشک قرار دهید و پس از چند روز جوانه ریشه ها نمایان میشوند. در این هنکام از طریق غبارپاشی فقط سطح خاک را مرطوب نمایید تا جوانه های گیاه جدید به وجود آیند.

 

اچوریا

 

نکته: این گیاه برای جوانه زنی از آب و مواد غذایی موجود در همان برگ استفاده مینماید نبابراین نیاز به آبیاری و کوددهی تا زمانی که جوانه ها به رشد نسبی رسیده باشند، ندارد.

آفت ها و بیماریهای اچوریاها:

این ساکولنتها معمولا مورد هجوم شپشک های آردآلود قرار میگیرند. در صورت مشاهده آنها باید آنها را تا حد امکان به صورت فیزیکی از گیاه جدا نمایید. برای این کار با یک گوش پاک کن آغشته به الکل شپشک ها را که معمولا در قسمت های زیرین برگ ها و همچنین در محل اتصال برگ به ساقه تجمع میکنند انجام دهید. سپس گیاه را با محلول سم کانفیدور با میزان توصیه شده توسط گیاه پزشک آبیازی نمایید.

در ادامه تصویر چند نمونه از این خانواده زیبا را می توانید مشاهده نمایید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 7 =