از تراریوم، ویواریوم و سایر آریوم ها چه می دانید؟

تراریوم

زمان مطالعه: 11 دقیقه

تراریوم، ویواریوم و پالوداریوم، به هر حال چه تفاوتی با هم دارند؟

افراد کمی می توانند به این سوال پاسخ دهند.ما در این مقاله به شما در این امر کمک خواهیم کرد!

آریوم ها ظروفی هستند که گیاهان و یا حیوانات را در خود جای می دهند. انواع مختلفی از آریوم ها وجود دارد که از نظر طراحی، ساکنان و نیازهای آنها متفاوت هستند. در این مقاله شما با تفاوت های بین تراریوم، پالوداریوم، ویواریوم و جاراریوم آشنا خواهید شد.

 آریوم در زبان یونانی به معنای “اتاق” یا “ظرف” است. با این حال، ما از این کلمه در این مقاله استفاده خواهیم کرد، زیرا بسیار کاربردی تر از نوشتن مداوم تراریوم، ویواریوم، پالوداریوم و یا جاراریوم است.

هدف از نوشتن این مقاله این است که ما می‌خواهیم مروری بر انواع مختلف آریوم‌ها و مواردی که هنگام انتخاب یکی از آنها باید به آن توجه کنید، به شما ارائه دهیم. ما همچنین نکاتی را در مورد زیرگونه های مختلف آریوم ها به شما ارائه خواهیم داد. امیدواریم در پایان این مقاله بیشتر در مورد آریوم ها بدانید و با توجه به تفاوتهای آنها بتوانید از آنها به بهترین شکل مراقبت نمایید.

تراریوم ها، ویواریوم ها و پالوداریوم ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هر سه ظروف برای گیاهان و احتمالاً حیوانات هستند. تراریوم ها تقریباً به طور انحصاری دارای محیطی سرپوشیده با میزان رطوبت تقریبا ثابت هستند.

از سوی دیگر، پالوداریوم ها حاوی مقدار بیشتری آب هستند که به راحتی می تواند بیش از 50 درصد حجم آن باشد. بنابراین آنها ترکیب خوبی بین آکواریوم و تراریوم هستند. در یک پالوداریوم، به طور معمول دوزیستان و ماهی ها نگهداری میشوند که در تراریوم به این صورت نخواهد بود.

ویواریوم اصطلاح عمومی برای همه انواع آریوم است که حاوی حیوانات هستند. بنابراین، تراریوم ها و پالوداریوم ها نیز می توانند ویواریوم باشند. 

در این مقاله تراریوم، پالوداریوم، ویواریوم و در نهایت جاراریوم به تفصیل بررسی شده و انواع دیگری از آریوم ها برای شما توضیح داده می شود، که عبارتند از:

  • ریپاریوم (پالوداریوم با خاک کمتر)
  • ریواریوم (پالوداریوم با آب روان)
  • هرباریوم (مجموعه نگهداری گیاهان برای اهداف علمی)
  • زایلاریوم (Xylarium به مکانهایی که در آنها از انواع چوب برای تحقیقات نگهداری می شود)
  • ارکیداریوم (بیشتر به عنوان تراریوم های مخصوص نگهداری انواع ارکیده ها هستند)
  • موساریوم (تراریوم هایی که درصد زیادی از پوشش گیاهی آنها را خزه ها تشکیل می دهند)
  • سرپنتاریوم (ویواریوم های انواع خزندگان به ویژه مارها)
  • اینسکتاریوم (ویواریوم های نگهداری حشرات)
  • فورمیکاریوم (Formicariumها ویواریوم های مخصوص نگهداری انواع مورچه هستند)
  • و البته آکواریوم

هر محوطه حیوانات در یک باغ وحش نیز یک آریوم است. محوطه پنگوئن ها به اصطلاح پنگوئناریوم، محوطه دلفین ها دلفیناریوم و غیره نامیده می شوند.

تراریوم; تراریوم چیست و چه انواعی دارد؟

تراریوم یک آریوم بدون آب است که گیاهان و اغلب حیوانات را در خود جای می دهد.این می تواند انواع مختلف زمین مانند جنگل، بیابان یا جنگل های بارانی را تکرار کند.این نوع از آریوم ها به منظور تقلید از اشکال مختلف زمین مانند جنگل، صحرا یا جنگل های بارانی هستند.هیچ محدودیتی برای خلاقیت در طراحی منظر وجود ندارد.

تراریومتصویر یک تراریوم ساده به سبک کویر

تعریف و ویژگی های تراریوم

تراریوم ظرفی از شیشه یا پلاستیک است که می تواند باز یا بسته باشد. تراریوم باز دارای دهانه ای در بالا یا کناره است که هوا و رطوبت از آن خارج می شود. تراریوم بسته هیچ منفذی ندارد، اما اکوسیستم کوچک خود را تشکیل می دهد که در آن آب، مواد غذایی و اکسیژن در گردش هستند.

تراریوم را می توان با عناصر مختلفی مانند خاک یا خزه به عنوان بستر، گیاهان یا کاکتوس ها به عنوان موجودات زنده و جواهرات، سنگ ها یا مجسمه ها به عنوان اجزای دکور تزئین کرد. دکوراسیون باید با تم تراریوم  و همچنین با نیازهای ساکنان مطابقت داشته باشد.

تفاوت بین تراریوم های جنگلی، بیابانی و جنگل های بارانی

سه نوع اصلی از تراریوم ها وجود دارد که در نوع بستر متفاوت هستند: تراریوم های جنگلی، بیابانی و جنگل های بارانی. هر نوع مزایا و معایب خاص خود را دارد و نیاز به مراقبت و تجهیزات متفاوتی دارد. در اینجا جدولی وجود دارد که تفاوت های اصلی بین این سه نوع را نشان می دهد:

نوع تراریوم نوع بستر ساکنان میزان مراقبت هزینه
تراریوم جنگلی خاک مرطوب و خنک با سایه زیاد گیاهانی مانند سرخس، خزه یا ارکیده

حیواناتی مانند حلزون، عنکبوت یا قورباغه

کم تا متوسط شامل سمپاشی و تمیز کردن منظم، کوددهی و تامین CO2 برای گیاهان ارزان تا متوسط؛تجهیزات ساده و خوراک، انتخاب گسترده ای از گیاهان و حیوانات مقرون به صرفه.
تراریوم صحرایی ماسه خشک و داغ با نور زیاد گیاهانی مانند کاکتوس ها، ساکولنت ها

حیواناتی مانند عقرب، مارمولک یا مار

متوسط ​​به بالا شامل آبیاری و تمیز کردن معمولی میزان روشنایی و ایجاد گرمایش مورد نیاز گیاهان و حیوانات متوسط ​​تا گران؛تجهیزات تخصصی و خوراک، انتخاب محدودتری از گیاهان و حیوانات گرانتر.
تراریوم جنگل های بارانی خاک مرطوب و گرم با مقدار زیادی رطوب گیاهانی مانند بروملیادها، تایلندزیاها یا آنتوریوم ها

حیواناتی مانند پروانه ها، گکوها یا آفتاب پرست ها

زیاد شامل اسپری و تمیز کردن مکرر؛نظارت بر رطوبت و دما، روشنایی و جریان برای گیاهان و حیوانات. گران تا بسیار گران؛تجهیزات تخصصی و خوراک،انتخاب محدود تری از گیاهان و حیوانات بسیار گران قیمت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پالوداریوم: پالوداریوم چیست و چه انواعی دارد؟

پالوداریوم یک محوطه تا حدی مبتنی بر آب است که هم موجودات خشکی و هم موجودات آبی را در خود جای داده است. می تواند زیستگاه های تالاب های مختلف مانند مرداب، باتلاق یا رودخانه را در ذهن بیننده تداعی کند. این نوع محفظه ها برای تقلید از مناطق انتقالی بین زمین و آب در نظر گرفته شده اند. آنها به ویژه برای دوزیستان مانند قورباغه هایی که دوست دارند بین خشکی و آب جابجا شوند جالب هستند. همچنین اگر بخواهید تراریوم و آکواریوم را در یک ظرف قرار دهید، می توانند جالب باشند.

اگر می خواهید موجودات زمینی و آبزی را در یک محوطه نگهداری کنید، باید مطمئن شوید که مناطق را با یک مانع جدا کنید یا مطمئن شوید که همه حیوانات خشکی شما می توانند شنا کنند.


تصویر یک پالوداریوم وسیع با گیاهان گرمسیری و یک منطقه آبی.منبع: JDowns، Wikimedia Commons، CC BY-SA 3.0

تفاوت بین پالوداریوم های باتلاقی، مردابی و رودخانه ای

سه نوع اصلی پالوداریا وجود دارد که در نوع تالاب متفاوت است: پالوداریوم های باتلاقی، مردابی و رودخانه ای. هر نوع مزایا و معایب خاص خود را دارد و نیاز به مراقبت و تجهیزات متفاوتی دارد.در اینجا جدولی وجود دارد که تفاوت های اصلی بین این سه نوع را نشان می دهد:

نوع پالوداریوم نوع تالاب ساکنان تلاش مراقبت هزینه
پالوداریوم باتلاق آب اسیدی و فاقد مواد مغذی با پیت ماس ​​و بخاری گیاهانی مانند آفتابگردان، ونوس حشره خوار یا علف ها
حیواناتی مانند سنجاقک، سمندر یا قورباغه
متوسط ​​به بالا؛سمپاشی و تمیز کردن منظم، نظارت بر سطح pH و کیفیت آب، تامین روشنایی و گرمایش مورد نیاز گیاهان و حیوانات متوسط ​​تا گران؛تجهیزات ویژه و خوراک، انتخاب محدودتری از گیاهان و حیوانات تخصصی
پالوداریوم مردابی آب قلیایی و غنی از مواد مغذی با نی و نیلوفر آبی گیاهانی مانند نخل مرداب، نیلوفر آبی یا سنبل آبی

حیواناتی مانند حلزون، خرچنگ یا لاک پشت

کم تا متوسط، سمپاشی و تمیز کردن منظم، کوددهی و تامین CO2 برای گیاهان، روشنایی و جریان برای گیاهان و حیوانات ارزان تا متوسط؛تجهیزات ساده و خوراک، انتخاب گسترده ای از گیاهان و حیوانات مقرون به صرفه.
پالوداریوم رودخانه ای آب پر جریان و غنی از اکسیژن با شن و سنگ گیاهانی مانند آنوبیاس، سرخس جاوا یا کریپتون.حیواناتی مانند میگو، گربه ماهی یا تترا متوسط ​​به بالا، تعویض و تمیز کردن منظم آب، نظارت بر کیفیت آب و سطح اکسیژن، تامین روشنایی و گرمایش مورد نیاز گیاهان و حیوانات متوسط ​​تا گران، تجهیزات ویژه و خوراک، انتخاب محدودتری از گیاهان و حیوانات تخصصی

 

 

ویواریوم: ویواریوم چیست و چه انواعی دارد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، ویواریوم محوطه ای است که حیوانات را در خود جای می دهد و یک زیستگاه خاص را شبیه سازی می کند. در اصل، یک ویواریوم می تواند اکثر زیستگاه های روی زمین را شبیه سازی کند، به شرطی که امکانات لازم در دسترس باشد. مثلا افراد معمولی احتمالاً پنگوئناریوم در خانه نخواهند داشت، اما داشتن آن در باغ وحش ها غیرمعمول نیست.

از آنجایی که ویواریوم اصطلاح کلی برای همه محوطه های با حیوانات است، چیز زیادی برای گفتن در مورد این تعریف وجود ندارد.

تفاوت بین ویاریوم های بیابانی، جنگل های بارانی و ساوانا

امکانات ویواریوم به اندازه ریستگاه ها و گونه های جانوری مختلف روی زمین متنوع است. هیچ محدودیتی برای تخیل وجود ندارد و یک لیست دقیق از تنوع آنها مطمئنا در این مقاله نمیگنجد . با این حال، در زیر سه ایده دیگر را خواهید دید که بر اساس ایده های بالا برای تراریوم و پالوداریوم است.

نوع ویواریوم نوع بستر حیوانات تلاش مراقبت هزینه
ویواریوم صحرا ماسه خشک با پوشش گیاهی کم حیواناتی مانند عقرب، مارمولک یا مار متوسط ​​به بالا، آبیاری و تمیز کردن مکرر، تامین روشنایی و گرمایش برای حیوانات، نظارت بر دما و رطوبت متوسط ​​تا گران، تجهیزات تخصصی و مواد غذایی، انتخاب محدودتری از حیوانات گران تر
ویواریوم جنگل های بارانی خاک مرطوب و گرم با پوشش گیاهی فراوان حیواناتی مانند پروانه ها، گکوها یا آفتاب پرست ها بالا، اسپری و تمیز کردن مکرر، تامین روشنایی و جریان هوا برای حیوانات، نظارت بر دما و رطوبت گران تا بسیار گران، تجهیزات ویژه و مواد غذایی، انتخاب محدودتری از حیوانات بسیار گران قیمت
ویواریوم ساوانا خاک خشک و خنک با پوشش گیاهی کم حیواناتی مانند خوکچه هندی، خرگوش یا همستر کم تا متوسط، آبیاری و تمیز کردن منظم، تامین روشنایی برای گیاهان و حیوانات، نظارت بر دما و رطوبت ارزان تا متوسط، تجهیزات ساده و خوراک، انتخاب زیادی از حیوانات ارزان قیمت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جاراریوم: جاراریوم چیست و چه انواعی دارد؟

Jarrarium یک مینی تراریوم است که در شیشه یا بطری های شیشه ای و پلاستیکی نگهداری می شود. ما در این مقاله از آن به عنوان یک تراریوم بسته یاد می کنیم، اما اصطلاح Jarrarium نیز وجود دارد. جاراریوم می تواند مبتنی بر آب باشد، اما همیشه اینطور نیست، و می تواند هم گیاهان و هم حیوانات را در خود جای دهد. در اصل، Jarrarium ها نسخه های کوچک تراریوم های بزرگتر هستند. در این بخش، همه چیز را در مورد تفاوت های مینی آکواریوم، مینی تراریوم، مینی پالوداریوم و مینی ریپاریوم خواهید آموخت.

تعریف و ویژگی های جاراریوم

Jarrarium ظرف کوچکی از شیشه یا پلاستیک است که با خاک یا آب پر شده و در آن گیاهان یا حیوانات زندگی می کنند. در اینجا تأکید واقعاً کوچک است .برای Jarrarium ها از شیشه های مواد غذایی، بطری ها یا ظروف تراریوم بسیار کوچک استفاده می شود که می توانند به عنوان یک عنصر تزئینی کوچک روی طاقچه یا قفسه قرار بگیرند. برخلاف تراریوم‌های بزرگ، بخش زیادی از اتاق را اشغال نمی‌کنند، بلکه به عنوان پس‌زمینه تزئینی برای فضا عمل می‌کنند.

تفاوت بین مینی آکواریوم، تراریوم، پالوداریوم و ریپاریوم

چهار نوع اصلی جاراریوم وجود دارد که در نوع آریوم متفاوت است: مینی آکواریوم، مینی تراریوم، مینی پالوداریوم و مینی ریپاریوم.ما هنوز در مورد Riparium صحبت نکرده ایم.این یک شکل فرعی از Paludarium است که، با این حال، به طور قابل توجهی آب بیشتری دارد و برای شبیه سازی یک خط ساحلی در نظر گرفته شده است.هر نوع مزایا و معایب خاص خود را دارد و نیاز به مراقبت و تجهیزات متفاوتی دارد.در اینجا جدولی وجود دارد که تفاوت های اصلی بین چهار نوع را نشان می دهد:

نوع جاراریوم نوع آریوم ساکنان تلاش مراقبت هزینه
مینی آکواریوم آریوم مبتنی بر 100درصد آب گیاهانی مانند Anubias، Java Moss یا Hornwort.حیواناتی مانند میگو، حلزون یا گوپی متوسط ​​به بالا، تعویض و تمیز کردن منظم آب، نظارت بر کیفیت آب و سطح اکسیژن، تامین روشنایی و گرمایش گیاهان و حیوانات متوسط ​​تا گران، تجهیزات ویژه و خوراک، انتخاب محدودتری از گیاهان و حیوانات
مینی تراریوم آریوم غیرآبی تنها با یک منطقه خشکی. گیاهانی مانند سرخس، ساکولنت یا ارکیده؛حیواناتی مانند عنکبوت، قورباغه یا گکو کم تا متوسط، سمپاشی و تمیز کردن منظم، کوددهی و تامین CO2 برای گیاهان، نورپردازی برای گیاهان و حیوانات ارزان تا متوسط، تجهیزات ساده و خوراک، انتخاب گسترده ای از گیاهان و حیوانات مقرون به صرفه.
مینی پالوداریوم آریوم تا حدی مبتنی بر آب با مناطق خشکی و آبی. گیاهانی مانند بروملیاد، نیلوفر آبی یا نیلوفر آبی؛حیواناتی مانند سنجاقک، سمندر یا لاک پشت بالا؛تعویض و تمیز کردن منظم آب، نظارت بر رطوبت و دما،تامین روشنایی و جریان برای گیاهان و حیوانات گران تا بسیار گران؛تجهیزات تخصصی و خوراک؛انتخاب محدودتری از گیاهان و حیوانات بسیار گران قیمت.
مینی ریپاریوم آریوم تا حدی مبتنی بر آب به همراه منطقه خشکی گیاهانی مانند نخل مرداب، آنوبیاس؛حیواناتی مانند حلزون، خرچنگ یا تترا متوسط ​​به بالا، تعویض و تمیز کردن منظم آب، نظارت بر PH و کیفیت آب، روشنایی و جریان آب برای گیاهان و حیوانات متوسط ​​تا گران، تجهیزات ویژه و خوراک، انتخاب محدودتری از گیاهان و حیوانات تخصصی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تصویر جاراریوم زیر یک زنگ شیشه ای در حال طراحی است.منبع: Anna Shvets, pexels.com

 

مزایای جاراریوم

نگهداری جاراریوم در مقایسه با انواع بزرگتر بسیار ساده تر است، زیرا به تجهیزات کمی نیاز دارد و به تغذیه کم نیاز دارد.اگر فقط حشرات، کرم‌ها و عنکبوت‌های کوچک در جاراریوم خود داشته باشید، یک اکوسیستم کوچک را تشکیل می‌دهند که به تنهایی خود را زنده نگه می‌دارد. همچنین می‌توانید خلاقیت خود را به جریان بیاندازید و جاراریوم خود را با ظروف و تزئینات مختلف مطابق با سلیقه خود طراحی کنید.

معایب جاراریوم

جاراریوم نیز معایبی دارد. در ابتدا به دانش زیادی برای راه اندازی نیاز دارد تا اکوسیستم در تعادل باقی بماند. همچنین، در صورت عدم مراقبت مناسب از جاراریوم، ممکن است مشکلاتی مانند رشد جلبک، کپک یا بو وجود داشته باشد. مرگ گیاه یا حتی شکستن شیشه نیز می تواند در صورت قرار گرفتن در معرض نور یا گرمای بیش از حد یا خیلی کم رخ دهد.

نکاتی برای انتخاب، راه اندازی و نگهداری جاراریوم.

اگر تصمیم دارید به سراغ جاراریوم بروید، باید نکاتی را در نظر بگیرید تا بیشترین بهره را از اکوسیستم محصور خود ببرید. برای طراحی جاراریوم خود باید سه چیز را در نظر بگیرید: اندازه و شکل ظرف، گیاهان یا حیواناتی که می خواهید نگهداری کنید و تزئیناتی که می خواهید استفاده کنید.

اندازه و شکل ظرف تعیین می کند که چقدر فضای برای گیاهان یا حیوانات خود دارید. هرچقدر جاراریوم بزرگتر باشد، تعداد بیشتری گیاهان و جانوران را می تواند در خود جای دهد. شکل باید با تم و دکور مطابقت داشته باشد. گیاهان یا حیوانات قلب جاراریوم شما هستند. قبل از انتخاب آنها باید به خوبی در مورد آنها تحقیق کنید. آنها باید سازگار باشند و مزاحم یا طعمه یکدیگر نشوند. شما همچنین باید تعداد و اندازه گیاهان یا حیوانات را با ظرفیت جاراریوم تنظیم کنید. دکوراسیون تمرکز اصلی جاراریوم شماست. شما باید آن را طوری طراحی کنید که شبیه زیستگاه طبیعی گیاهان یا حیوانات خود باشد.

وابی کوزا (Wabi-Kusa):

وابی کوزا یا وابی کوسا اولین بار توسط مرحوم ناکاشی آمانو (پدر آکواریوم های گیاهی) ابداع شد. ناکاشی آمانو موسس شرکت بزرگ A.D.A ژاپن (Aqua Design Amano) برای کاشت گیاهان آکواریومی از این مدل استفاده میکرد که ابتدا یک توپ کوچک از بستر مخصوص آکواریوم های گیاهی تهیه میکرد و اطراف آنرا با خزه میپوشانید سپس گیاهان را بر روی آن بستر میکاشت و آنها داخل ظرفی سرپوشیده قرار میداد که در ته ظرف مقداری آب وجود داشت. آب به آرامی جذب توب خزه میشد و به ریشه گیاهان میرسید. گیاهان در این محیط رشد کرده و زمانی که به اندازه دلخواه میرسیدند، همان توپ خزه به همراه گیاهان به محیط آکواریوم گیاهی منتقل می شدند. از آن پس افرادی در دنیا با ساخت این توپ های خزه ای و کاشت گیاهان خودرو بر آن و قراردادن آن داخل بشقاب یا ظرف هایی با عمق کم اقدام به ساخت نمونه های دیگری از وابی کوزا نمودند. اما اکنون مشاهده میشود که افراد به اشتباه به انواع تراریوم و جاراریوم نیز، وابی کوزا می گویند که مطمئنم شما پس از خواندن این مقاله به خوبی متوجه فرق بین این آریوم ها شده اید.

موفق و پیروز باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + دوازده =