اسرار موفقیت در پرورش و گلدهی گل سنبل

گل سنبل

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بسیاری از افراد با نزدیک شدن به عید و به دلیل رسم قدیمی از گل سنبل برای تزئین سفره هفت سین و زیبایی بخشی به خانه های خود استفاده می کنند، اما به دلیل رعایت نکردن شرایط نگهداری مناسب این گل زینتی، دوام کوتاهی خواهد داشت. به دلیل جایگاه ویژه ای که گل سنبل در سنت و فرهنگ باستانی ما ایرانیان دارد و زیبایی آن نیاز به یادگیری شرایط مورد نیاز برای رشد و پرورش این گل احساس می شود.

چرا گل سنبل را در سفره هفت سین میگذاریم؟

تمام اجزایی که در سفره هفت سین حضور دارند، دارای قدمت تاریخی در ایران باستان بوده و هر کدام بازگو کننده نمادی خاص هستند. خرید گل سنبل برای عید هم دارای نماد خاصی است. از آنجا که گل سنبل با آمدن بهار می روید، نشانه این فصل بوده و آن را برای زیباتر شدن سفره هفت سین کنار اجزای دیگر قرار می دهند.

گل سنبل

اگر قصد خرید گل سنبل را دارید می توانید از باغبون24 تهیه کنید.

گل سنبل نماد در هفت سین چیست؟

گل سنبل، نمادی برای زایش دوباره طبیعت و شروع سال جدیدی است که جشن میگیریم. سین سنبل برای سفره هفت سین به عنوان نمادی از تجدید حیات و تولد، معنای سفره هفت سین ما را تکمیل می کند. پس اگر قصد خرید هدیه عید نوروز را دارید می توانید گلدان سنبل را با این همه نماد و معنا برای تبریک سال نو انتخاب کنید.

سنبل ( Hyacinth ) در ابتدا بومی قاره آسیا بوده است اما از قرن 16 ام به بعد با وارد شدن پیاز آن به اروپا، بزرگترین صادر کننده سنبل به تمامی دنیا، کشور هلند است. در بازارهای ایرانی این گل با دو عنوان هلندی و ایرانی به فروش می‌رسد اما فرق بین این دو گل چیست ؟! همانند رز ایرانی و هلندی، نوع هلندی سنبل نیز پرتر و دارای گلبرگهای بیشتری است و همین امر بر روی قیمت آن نیز موثر است. سنبل گلی با گل آذین خوشه ای و استوانه ای است که هرچه تعداد گلچه ها بیشتر باشد، حالت استوانه ای آن مشخص تر است. البته سنبل های موجود در بازارهای ایرانی اغلب کم پر هستند و گلچه های کمی دارند اما با این وجود و کم گل بودن نیز عطر خوش و رنگ زیبای گلها آن قابل انکار است.

این گل، علفی و پیاز دار است و گلهای زنگوله ای شکل آن معمولا از نیمه دوم اسفند تا نیمه اول فروردین در رنگهای سفید، زرد، صورتی، قرمز و بنفش دیده می‌شود. سنبل می‌تواند تا ارتفاع 15 الی 25 سانتی متر رشد کند. اگر در منطقه ای با بهار و زمستان سرد و مرطوب و تابستان گرم و خشک زندگی می‌کنید، حتما کاشت سنبل را امتحان کنید. توجه داشته باشید که دریافت گرما در فصل تابستان برای تشویق گیاه به گلدهی لازم است. سنبل هایی که در خانه نگهداری شوند پس از یکبار گلدهی ممکن است دیگر قابل استفاده نباشند و برای گلدهی چند ساله بهتر است آنها را در خاک مناسبی پرورش دهید.

نور:

نگهداری از گل سنبل و نیاز زیاد آن به نور خورشید باعث شده است بتوان از آن به عنوان یکی از گل های مناسب برای کاشت در باغچه استفاده کرد. اما اگر می خواهید گل سنبل را درون گلدان نگه دارید و برای سفره هفت سین از آن استفاده کنید باید سفره را در جایی پهن کنید که نور خورشید از پشت پنجره به آن بتابد. گل سنبل تمایل بالایی به دریافت نور اما به صورت غیر مستقیم دارد، لذا نباید در معرض نور شدید و مستقیم قرار گیرد و نور فیلتر شده پشت پنجره مناسب است. چنانچه نور دریافتی کم باشد برگ ها قهوه ای می گردند و بر رشد گل نیز اثر منفی خواهد داشت؛ همچنین باید دقت کنید که می توان گل سنبل را در باغچه کاشت اما در صورتی که در مقابل تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرد.

خاک:

سنبل همانند گیاهان سایر گیاهان پیازی و سوسن ها، به خاک نیمه سنگین نیاز دارد. بنابراین برای کاشت پیاز این گیاهان به مخلوط 50درصد کمپوست برگ و 50 درصد خاک باغچه نیاز دارید.

آبیازی:

باید توجه داشت که این گیاهان به دلیل داشتن پیاز یا همان غده که محل ذخیره سازی آب و مواد غذایی هستند نیاز به آبیاری کمتری نسب به سایر گیاهان دارند. بنابراین زمانی گیاه را آبیاری نمایید که خاک آب کاملا خشک شده باشد.

کوددهی:

در اواخر زمسنان که جوانه ای این گیاه سر از خاک بیرون میاوردند، می توانید یک نوبت گیاه سنبل را با کود کامل به همراه ریز مغذی ها با عدد نشانه 20.20.20=TE تغذیه و 21 روز بعد از کود پتاس بالا به همراه ریز مغذی ها با عدد نشانه 12.12.36+TE تغذیه نمایید.

گل سنبل

نگهداری گلدان گیاه سنبل برای سال بعد:

بسیاری از افراد عادت دارند برای سفره هفت سین خود گلدانی سنبل خریداری می کنند و پس از خشکیدن گل آن به طور کامل آن را با پیازش دور می اندازند. اما باید به شما بگوییم که با اندکی آموزش در مورد طریقه نگه داشتن پیاز گل سنبل می توانید شاهد گل دادن آن در سال بعد باشید. از آنجایی که شرایط نگهداری از همه انواع گل سنبل مانند بنفش و سفید یکسان است، در ادامه شما را با روش مراقبت از پیاز و کاشت مجدد آن آشنا می کنیم:

باید به این نکته دقت کنید که فصل گلدهی این گل تنها دو تا سه هفته است. پس از آن گل خشک شده و می ریزد. چنانچه نگهداری از گل سنبل بعد از گل دادن درست باشد، شاهد گل دادن آن در سال آینده خواهید بود. برای این منظور نیز لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

با خشک شدن گل آبیاری را تا زمانی که برگ های گیاه نیز به طور کامل خشک نشده است ادامه دهید. چرا که هنوز زمان استراحت آن فرا نرسیده است و پیاز برای سفت شدن و آمادگی گلدهی برای سال بعد نیاز به آبیاری دارد.

با خشک شدن کامل برگ ها دو راه برای نگهداری از پیاز گل سنبل دارید. یا آن را درون همان گلدان نگه دارید یا آن را از گلدان خارج کرده و درون روزنامه بپیچید.

طرز نگه داشتن پیاز سنبل به هر کدام از روش های بالا که انجام شود، باید در محیطی خنک با دمای بین 5 تا 15 درجه و تاریک و به دور از رطوبت باشد. چرا که فراهم آوری شرایط مناسب برای پیاز این گل، در اندازه و کیفیت گلی که در سال بعد می دهد تاثیر مستقیم دارد.

لازم است در این مدت آبیاری به پیاز را قطع کنید و آن را از مواجهه با نور خورشید دور نگه دارید و برای دور ماندن کامل از نور، روی آن را با روزنامه یا پارچه تیره ای بپوشانید.

برای جلوگیری از مبتلا شدن پیاز به قارچ نیز می توانید از انواع قارچ کش برای گیاهان، مانند قارچ کش مانکوزب برای آن استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 18 =