معرفی گیاه استفانی ارکتا

گیاه استفانی ارکتا

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اگر شما هم به گیاهان خاص و کمیاب علاقمند هستید گیاه استفانی ارکتا می تواند یکی از زیباترین ها و خاص ترین های کلکسیون گیاهان شما باشد.

چگونه گیاه خود را از “سیب زمینی” به یک گیاه زیبا تبدیل کنیم.

شاید در نگاه اول فکر کنید یه سیب زمینی چاق خریدید ولی باید به شما بگم شما صاحب گونه کمیابی از یک گیاه دوست داشتی شدید.

 گیاه نسبتاً کمیاب استفانی ارکتا (Stephania erecta) به دلیل اینکه  واقعاً شبیه سیب زمینی است و  مراقبت از آن نسبتاً آسان است، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این گیاه آپارتمانی برای پرورش دهندگان در هر سطح مهارتی منحصر به فرد و دوست داشتنی است، زیرا شروع با ظاهری کثیف و غمگین می کند، اما سپس به چیزی کاملاً زیبا تبدیل می شود (این همان چیزی است که همه ما برای خود آرزو می کنیم، درست است؟).

در این مقاله به شما خواهیم گفت چگونه بهترین و جذاب ترین سیب زمینی دنیا را داشته باشید.

معرفی استفانی ارکتا

استفانی ارکتا، که به نام استفانیا پیری(Stephania pierrei) نیز شناخته می‌شود،که بومی جنوب شرقی آسیا و کشور تایلند است. ساقه های خاص این گیاه که از درون یک غده نمایان روی سطح خاک بیرون آمده اند و در امتداد آنها تعدادی برگ های سبز تقریباً دایره ای شکل نیمه پهن با خطوط کم رنگ قرار دارند باعث جلب توجه شما خواهند شد. گیاه استفانی در حدود 45 گونه متفاوت دارد ولی گونه استفانی ارکتا (stephania erecta) متداول تر از سایر گونه هاست.

استفانیا ارکتا می تواند از نظر اندازه متفاوت باشد، اما به طور متوسط ​​ارتفاع آن به حدود یک متر می رسد. این رشد به کندی صورت می گیرد و برخی از گیاهان ۲۰ سال طول می کشد تا به بلوغ کامل برسند.

دم استفانی ارکتا معمولاً بین 15 تا 17 سانتی متر عرض دارد. قطر برگها حدود 5 سانتی متر است و دسته های کوچک دلپذیری را به وجود می آورند که شبیه چترهای کوچکی می باشند.

خاک

مراقبت از استفانی ارکتا، مانند هر گیاه دیگری، از خاک شروع می شود. انتخاب خاک مورد استفاده می تواند تا حد زیادی بر میزان رشد این گیاه (یا اینکه اصلاً رشد می کند) تأثیر بگذارد. با توجه به این موضوع بهترین ترکیب خاک استفاده از مخلوط لیکا و پرلیت و سنگ ریزه به همراه درصد خیلی کمی از ورمی کمپوست می باشد.

گلدان

وقتی نوبت به گلدان کردن استفانی ارکتا می رسد، حتما گلدانی انتخاب کنید که عمق زیادی نداشته باشدو داری سوراخ خای زهکش مناسب باشد. برای انتخاب گلدان مناسب می توانید به قسمت فروشگاه باغبون24 مراجعه نمایید.

مراحل انتقال به گلدان:

  1. ابتدا غده استفانی ارکتای خود را برای چندین ساعت داخل ظرف آب گرم با دمای 30 الی 35 درجه سلسیوس قرار دهید.
  2. کف گلدان را با سنگ ریزه یا لیکا به عمق 2 سانتی متر می پوشانیم به جهت زه کشی مناسب گلدان سپس از مخلوط خاکی که در بالا به آن اشاره کردیم گلدان را پرمی کنیم
  3. غده گیاه را در بالای خاک قرار دهید (آن را دفن نکنید).
  4. فضای بین غده  و گلدان را با خاک بیشتری پر کنید
  5. و در نهایت آرا آبیاری کنید.

چگونه سیب زمینی خود را زیبا کنیم

این سوالی است که بسیاری از صاحبان استفانی ارکتا دارند. وقتی آن را می‌خرید، گیاه معمولاً هنوز به شکل «سیب‌زمینی» است: بدون برگ، بدون ساقه، بدون ریشه، فقط یک پیاز.

برای جوانه زدن ساقه‌های سبز بلند و زیبا، نکته کلیدی رطوبت است. مانند جوانه زدن بذرها، می توانید دم گلدانی را در داخل باکس های جوانه زنی قرار دهید که می توانید خودتان آن را بسازید. فقط مطمئن شوید که خاک گلدان شما مرطوب است (اما نه آنقدر خیس)، سپس یک کیسه پلاستیکی روی آن قرار دهید تا رطوبت را در خود نگه دارد.

غده  را در مکانی گرم (بین 25 تا 28 درجه سلسیوس) نگهداری کنید که بتواند نور روشن اما غیر مستقیم خورشید را دریافت کند.

زمان لازم برای جوانه زدن متفاوت است، اما ممکن است از یک هفته تا یک ماه طول بکشد.

اگر متوجه شدید که قسمت بالای دم بسیار خشک شده است، می توانید آن را غبار پاشی نمایید، اما مراقب باشید که بیش از حد آبیاری نکنید. و اگر واقعاً حرفه ای باغبانی هستید و می خواهید کارها را حتی بیشتر کنید، می توانیداز هورمون ریشه زایی استفاده کنید.

تعویض گلدان

زمانی که اندازه قطر غده با انداز قطر گلدان برابر شد زمان تعویض گلدان فرا می رسد، برای انتخاب گلدان به این نکته توجه داشته باشید که گلدان جدید یک سایز از گلدان قبلی بزرگتر باشد، قبل ار عملیات تعویض گلدان گیاه را کاملا سیراب نماییدو با احتیاط گیاه را از گلدان خارج و به گلدان جدید انتقال دهید  هنگام انجام این کار، مراقب باشید که خاک اصلی را در اطراف ریشه نگه دارید تا خطر شوک پیوند را کاهش دهید، که می تواند کشنده باشد.

در غیر این صورت، فرآیند تقریباً مشابه گلدان اصلی است: حدود 3 سانت خاک به گلدان جدید اضافه کنید و غده و ریشه ها را روی آن قرار دهید. سپس، به سادگی خاک بیشتری اضافه کنید تا شکاف بین گیاه و کنار گلدان پر شود و حدود 3/4 آن را پر کنید.

آبیاری

آبیاری  استفانی ارکتا بسیار آسان است. غده رطوبت را نگه می دارد، بنابراین بهتر است قبل از آبیاری اجازه دهید خاک تقریباً به طور کامل خشک شود. در فصل سرما ، گیاه به حالت خواب می رود و به  آب کمتری نیاز دارد، بنابراین سعی کنید د این زمان به گیاه آب ندهید.

نور

این گیاه در دسته بندی گیاهان پر نور قرار میگیرد، بنابراین نور مورد نیاز آن باید بالاتر از 5500 لوکس باشد ولی همچنان از تابش مستقیم تور آفتاب دور نگه داشته شود.

دما

با توجه به خاصتگاه این گیاه گرما دوست دمای ایده آل برای نگهداری این گیاه 23 تا 30درجه سانتی گراد است.

رطوبت

این گیاه به رطوبت بالای 65 درصد نیاز دارد و برای تامین رطوبت ایده آل این گیاه می توانید دستگاه رطوبت ساز استفاده نمایید.

کود دهی

همانند سایر گیاهان غده دار این گیاه نیز مواد غذایی مورد نیاز خود را در غده خود ذخیره می کند بنابراین برای کود دهی این گیاه در فصل رشد هر 45 روز یکبار از کود های فسفر بالا به همراه ریز مغذی ها با عدد نشانه 10-52-10+te به میزان کمتز از میزان پشنهاد شده  استفاده نمایید.

هرس

اگر برگهای گیاه شما شروع به زرد شدن کرد، به سادگی آنها را با یک قیچی تمیز و استریل جدا کنید.

تکثیر

یکی از راه های تکثری گیاه استفانی ارکتا از طریق کاشت بذر است بدین صورت که  آنها را به مدت 24 ساعت در یک مکان تاریک و گرم خیس کنید، سپس آنها را به عمق 0.5 سانتی متر  در همان بستر اصلی که برای گیاه بالغ استفاده کردید بکارید. سینی آنها را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا نوعی گلخانه ایجاد شود و دمای آن را در حدود 18 درجه سانتی گراد حفظ کنید تا زمانی که بذرها جوانه بزنند، که می تواند تا 5 ماه طول بکشد. در مکانی با نور روشن اما غیرمستقیم خورشید نگهداری کنید و کیسه را بردارید و زمانی که نهال‌ها دو برگی رشد کردند، آن‌ها را دوباره بکارید.

آفت و بیماری

بزرگترین دشمن استفانی ارکتا پوسیدگی ریشه است که در اثر رطوبت زیاد ایجاد می شود. بنابر این در هنگام آبیاری توجه نمایید که آب اضافه از زیر گلدان خارج شود و خاک مدت زمان طولانی خیس نماند.

وقتی صحبت از آفات می شود، مراقب آفت های ریز مانند شته ها، کنه های عنکبوتی، شپشک های آردآلود، تریپس و مگس های سفید باشید.

آیا استفانی ارکتای من مرده است؟

در زمستان، گیاه شما ممکن است مرده به نظر برسد … اما احتمالاً اینطور نیست! این نمونه مانند بسیاری از گیاهان در فصل سرما خزان میکند و برگهای خود را از دست می دهد، یعنی در پاییز برگهای خود را می ریزد و وارد حالت خواب می شود. این دوره برای بازیابی گیاه از تمام رشدی که در بقیه سال انجام داده ضروری است و معمولاً تا پایان زمستان طول می کشد.

در زمان شروع فصل رشد و نمایان شدن جوانه ها، گیاه را به محیط پرنور انتقال داده و آبیاری را آغاز نمایید.

نکته مهم: این گیاه در دسته بندی گیاهان سمی قرار دارد بنابراین از خوردن این سیب زمینی ها خودداری نمایید.

در پایان خوشحال میشویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − سیزده =